Politiska och kommersiella påverkanskampanjer – behöver vi det?

Påverkanskampanj Svenskt näringsliv

”Påverkansampanjer” – smaka på ordet. Det var påverkanskampanjer som fick Trump att vinna valet i USA påstås det. Vad man inte tänker på är att vi utsatts för motsvarande påverkanskampanjer med syfte att få oss att ändra beteenden i åratal. Fast då kallas det reklam. För dagens reklam är upplagd på precis samma sätt. Man analyserar fram optimala målgrupper och utnyttjar kunskapen om målgrupper ända ner på individnivå. Användardata samlas in via sociala medier och Google och säljs vidare. Söker du på Google lagras dina sökord och vilka hemsidor du besöker och vilka du ratar genom att snabbt lämna. Använder du Gmail avslöjar din konversation vad du är för individ och vilken typ av reklam (påverkanskampanj) som är optimal på dig.
Fast när det gäller reklam handlar det vanligtvis att få oss att konsumera mer än vi behöver. Inte så mycket att uppröras verkar man tycka då. Men varför blir det sådant herrans liv när det handlar om politik i USA?

Vad skandalen med Cambridge Analytics handlar om är att man gått ett steg längre och sålt stora mängder användarinformation till tredje part. Vad jag kan förstå har användarna samtyckt till detta genom att godkänna en viss app och dess användarvillkor. Nu har det blivit en stor affär för att man använt informationen både taktiskt och strategiskt för att rikta politiska påverkanskampanjer/ reklam i USA. Det primära är inte är att vinna flest elektorsröster  utan att man får dem i rätt stater. Då har man kunnat sätta in riktade “stötar” där de ger maximal utdelning. Om det var dessa kampanjer via sociala medier som avgjorde valet låter jag vara osagt.
När t ex organisationen Svenskt näringsliv lanserar betalda inlägg i Facebook gör de det under ”false flag”. Avsändaren heter ”Välfärdsfakta”,”Arbetsmarknadsnytt” eller något annat som låter objektivt och trovärdigt. Inläggen visas för utvalda målgrupper som definierats i Facebooks annonsverktyg. Där har man också en politisk agenda men det tycks vi inte reagera över. Eller är det moraliskt ok att t ex Miljöpartiet väljer ut sin ”enklaste” målgrupp – yngre kvinnor – och hårdsatsar på den? Låter harmlöst kanske men är ändå ett litet steg på vägen mot en mycket strategisk påverkanskampanj.

Personligen tycker jag att man borde betrakta fenomenet likartat både när det gäller kommersiell reklam och politisk reklam. Att vi påverkas till att bli röstboskap eller ekonomiska robotar vars uppgift är att konsumera sönder planeten borde betraktas med samma ögon. Det är fenomenet påverkanskampanjer i sociala medier som är det stora problemet oavsett vad objektet är. Vi måste sätta gränser för reklamen som håller på att forma våra liv och värderingar till något helt annat än vad som är bra för oss själva och vår planet.

Leif Engström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *